29.6.2006

10,68 € / tunti

Kävin haukkaamassa epäterveellistä välipalaa Mäkkärissä. Tarjotinalustaan oli printattu valikoituja faktoja - sellaisia esittämiskelpoisia totuuksia - ko. pikaruokapaikasta. Kyseisessä paperissa kerrottiin että Mäkkärissä duunarin keskipalkka oli v. 2005 10,68€ tunnissa (brutto). Mitä tuo tarkoittaa verrattuna esim. taksikuskin ansioihin? Lasketaanpa.

Jos sekalaisesti päivä- ja yövuoroja tekevä kuski tahkoaa rahaa kassaan keskimäärin 30 euron tuntivauhdilla, voidaan kaveria pitää jo ihan asiallisena kettuna joka tietää mistä kyytejä haetaan. Toki viikonloppuna tehdään yöllä rahaa huomattavasti rivakampaan tahtiin, mutta joka jannu ei suinkaan pistä edes viikonloppuyötä 40€/tunti. Mutta ryhdytään laskemaan asiaa tuon kolmenkympin perusteella.

Jotta totuus ei heti unohdu, muistetaan ottaa päältä arvonlisävero pois eli 8% ja jäljelle jää 27,60. Kun tuosta jäljelle jäävästä summasta sitten otetaan sellainen asiallisen kokoinen osuus kuljettajalle, jollaisen voisi olla vaikka 36%, tekee se kuljettajan tuntipalkaksi 9,936 euroa tunnissa. Ei siis edes täyttä kymppiä tunnissa! Ja 70 senttiä vähemmän kuin Mäkkärin keskivertopalkka.

Juttelin viime viikonvaihteessa kaverini Pian kanssa ajovuoron kassasta. Pia ei aja säännöllisesti, vain muutamia tuurauksia toisinaan. Normaalisti Pia työskentelee opettajana, mutta ilman virkaa tarjolla on rajoitettu määrä tunteja, joten jostain on saatava hieman lisätuloja. Hän on hyvä tyyppi, kerrassaan loistava persoona, älykäs ja viehättävä. Hän ottaa taksivuoron tosissaan - vaatetus on poikkeuksetta siisti ja kaikkien tuntemieni naiskuljettajien tavoin pitää auton erittäin siistinä - todellinen unelmakuski. Silloin harvoin kun itse käyn baarissa, taksia tarvitessani soitan aina Pialle jos tiedän hänen olevan ajamassa, muuten soitan veljensä autossa keikkaa heittävälle Leenalle - upea nainen ja loistava kuski hänkin.

Pia ajoi Juhannuspäivänä 12 tunnin yövuoron ja kassaa kertyi hieman yli 200 € - tuntiansio oli lähes 20€. Tuosta ALVit pois, jää jäljelle 18,60€ ja siitä 36% palkkio (olen muutaman kerran tuurannut Pian isännän autossa ja tiedän että hän maksaa 36%) tekee 6,696 euroa tunnille. Ja tuohon hintaan naisen on kestettävä kännisten miesten lähentelyjä ja naisten vittuilua siitä että onko hiusten väri oikea vai ei.

Siis ihan oikeasti: kannattaako tuolla pyöriä tuollaisella tuntipalkalla? Kuskien tulot eivät kerry suinkaan tuntiansion perusteella, vaan siitä että jaksaa painaa pitkää päivää. Jatkoajat on ajettava tosissaan ja vuoron jälkeen on jäätävä kampeamaan ainakin pariksi tunniksi jotta saa päiväansion riittäväksi. Mutta tuntipalkkaa ei kannata laskea. Siitä tulee vain paha mieli.

8 Kommentteja:

Blogger tuurari sanoi...

"Siis ihan oikeasti: kannattaako tuolla pyöriä tuollaisella tuntipalkalla?"

Ei. Mutta niinpä me vain pyöritään...

29/6/06 07:06  
Blogger Kolleega sanoi...

No eipä kannattanut ei. Onneksi tajusi 7 vuoden jölkeen ja poistui alalta. Ja verottaja huolehtii nyt ettei tule haluja tuurata tai auttaa isäntää silloin tällöin.

-Kolleega

29/6/06 08:59  
Blogger Ze Panda sanoi...

Auts!

29/6/06 11:14  
Blogger //jss sanoi...

Käyppä kokeileen siellä mäkkärin tiskin takana se viikonloppu yö. Ei muuten enää vituta istua ilmastoidussa ohjaamossa iltalehteä lukien, vaikka palkka ei silloin juoksiskaan.

nimim. kokemusta on ...

29/6/06 11:35  
Blogger chess sanoi...

//jss
Niin olen minäkin kokeillut niin Mäkkäriä kuin taksiakin.
Taksin ajaminen on huomattavasti v*ttumaisempaa touhua.
Tässä hommassa kun ne känniset ja huutavat asiakkaat on alle metrin päässä.
nimim. Ehkäpä vielä mäkkäriin

29/6/06 14:35  
Blogger suomarja sanoi...

Palkka on pieni, se on totta. Miksi työskentelette provikkapalkalla? Eikö olisi kätevämpää saada aina samaa tuntipalkkaa ilta ja yölisineen samoin kuin muissa ammateissa ja tietää etukäteen mitä ansaitsee. Tai sitten minimiperuspalkka ja sitten siihen provikkalisä ajettujen kyytien mukaan. Miksei taksialalla ole haluttu mennä normaaliin tuntiperusteiseen palkkaukseen. Onko syy tekijöissä vai teettäjissä.

Ja sitten tämä toinen kysymys joka ei varsinaisesti liity palkkaukseen eli tipit. Mua kiinnostaa kuinka paljon tulee tippiä keskimäärin vuoroa tai kyytiä kohden jos asiaa tarkastelee pitemmällä aikavälillä. Kukaan ei tietty myönnä pitäneensä asiasta kirjaa ja summaa pidetään varmasti vähäisenä, mutta veikkaampa, että jos asiaa tutkittaisiin pitkällä aikavälillä, niin kyse on ei ole ihan pienestä summasta.

29/6/06 19:40  
Blogger tuurari sanoi...

suomarjalle:

Minä myönnän. Olen tehnyt tilastoa aiheesta otoskokona tällä hetkellä n. 20 vuoroa. Tippejä on tullut keskimäärin 4% suhteessa bruttopalkkaan, verolliseen kassaan (eli asiakkaan maksamaan kyydin hintaan) noin 1,5% suhteessa.

Eli kysymykseen vastaus, kympin kyydistä tulee keskimäärin 15 senttiä tippiä.

9/7/06 18:22  
Blogger Tero Lehto sanoi...

Aika usein juttelen taksikuljettajien kanssa aiheesta, ja monet tekevät 12-15 tunnin työpäiviä ihan säännöllisesti.

Toisaalta eipä nykyisin monesti toimistotöissäkään nimellinen tuntipalkka vastaa todellista, jos työtilanne vaatii jatkuvasti joustamista iltaisin ja viikonloppuisin. Suomalaiset ovat korkean työmoraalin kansaa, ainakin suureksi osaksi, jotka tekevät rästiduunit vaikka sitten öisin, vaikka "rästit" johtuisivat vain siitä, ettei työntekijöitä ole riittävästi.

Tällä kommentilla en tietysti halua vähätellä asiaa, melko alhaiseksi tosiaan jää renkinä olevan kuskin tuntipalkka. Eikä sitten olekaan ihme, ettei hyviä kuskeja ole helppo saada.

Mitä tippeihin tulee, liekö Suomessa edes kulttuuria antaa tippiä takseissa? Minä en ole koskaan antanut, en tiedä kenenkään tuttavani antavan ja suuri asiakasryhmä eli kuntien tai yritysten taksikorteilla ajavat asiakkaat eivät ainakaan tippaa.

10/7/06 14:16  

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Takaisin tolpalle