Palkasta
Suomarja tiedusteli kommentissaan että miksi taksikuskit eivät vaadi tasaista tuntipalkkaa suoriteperusteisen palkan sijaan. Varmasti moni muukin ihmettelee asiaa, joten on ehkä ihan hyvä selkiyttää muutamia taksialaan liittyviä perustotuuksia.
Alalla kulkee sanonta jonka mukaan "isannät maksavat kuskeille liian vähän suhteessa tehtyyn työmäärään, mutta enemmän kuin mihin heillä on varaa". Tuohon sanontaan kiteytyy koko alan palkkauksen problematiikka. Jokainen itse ajava isäntä tietää hyvin tarkkaan kuinka tiukassa leipä on kadulla.
Jokainen auto on itsenäinen tulosyksikkö jonka tuotosta vastaa kulloinkin vuorossa oleva kuljettaja. Kuljettajissa ja heidän tuottavuudessa on paljonkin eroja - toiset pystyvät tekemään asiallisen kassan hiljaisinakin päivinä ja toiset - usein aloittelevat kuljettajat - tuhlaavat paljon paukkuja tyhjänä ajamiseen. Keskeinen suhdeluku jota alalla seurataan on ns. juoksu, eli kuinka paljon euroja saadaan kasaan ajettuja kilometrejä kohden. Kai sellaisen hyvän juoksun raja kulkee yhdessä, siis yksi euro ajetulle kilometrille. Jotain 1,2 juoksua jokainen isäntä katsoo varmasti tyytyväisenä ja vastaavasti 0,8 alkaa olla heikko jos vuoroon ei ole osunut pitkiä keikkoja. Pitemmät kyydit heikentävät yleensä juoksua olennaisesti koska kaukaa on pakko tulla myös takaisin. Myös ajettujen ja maksettujen kilometrien suhdetta tarkkaillaan ja maksettuja on hyvä olla vähintään 50%, mutta harvoin tuokaan luku pystyy yli 60% nousemaan.
Kuinka kerätty kassa sitten keskimäärin jakaantuu? Puhun nyt nettoansioista, siitä jonka jokainen jakaja saa itselleen käteen. Kun kuljettaja ajaa kassaa 100 euroa se jakaantuu keskimäärin näin:
- kuljettajalle noin 25 euroa
- isännälle noin 10 euroa
- autoon noin 20 euroa - tämä pitää sisällään auton hinnan kuoletuksen, vakuutukset, renkaat, huollot, korjaukset, polttoaineet, pesut, hallipaikat jne. mitä ikinä auton ylläpitoon rahaa palaa
- loput noin 45 menee erilaisiin veroihin ja veroluonteisiin (sairausvakuutusmaksut, eläkkeet ym. ym. ym.) maksuihin
Siis ainoa joka taksitoiminnasta tienaa hyvin on verottaja. Tätä voitte pähkäillä kun seuraavan kerran mielenne tekee narista taksikyydin hinnasta.
Alalla kulkee sanonta jonka mukaan "isannät maksavat kuskeille liian vähän suhteessa tehtyyn työmäärään, mutta enemmän kuin mihin heillä on varaa". Tuohon sanontaan kiteytyy koko alan palkkauksen problematiikka. Jokainen itse ajava isäntä tietää hyvin tarkkaan kuinka tiukassa leipä on kadulla.
Jokainen auto on itsenäinen tulosyksikkö jonka tuotosta vastaa kulloinkin vuorossa oleva kuljettaja. Kuljettajissa ja heidän tuottavuudessa on paljonkin eroja - toiset pystyvät tekemään asiallisen kassan hiljaisinakin päivinä ja toiset - usein aloittelevat kuljettajat - tuhlaavat paljon paukkuja tyhjänä ajamiseen. Keskeinen suhdeluku jota alalla seurataan on ns. juoksu, eli kuinka paljon euroja saadaan kasaan ajettuja kilometrejä kohden. Kai sellaisen hyvän juoksun raja kulkee yhdessä, siis yksi euro ajetulle kilometrille. Jotain 1,2 juoksua jokainen isäntä katsoo varmasti tyytyväisenä ja vastaavasti 0,8 alkaa olla heikko jos vuoroon ei ole osunut pitkiä keikkoja. Pitemmät kyydit heikentävät yleensä juoksua olennaisesti koska kaukaa on pakko tulla myös takaisin. Myös ajettujen ja maksettujen kilometrien suhdetta tarkkaillaan ja maksettuja on hyvä olla vähintään 50%, mutta harvoin tuokaan luku pystyy yli 60% nousemaan.
Kuinka kerätty kassa sitten keskimäärin jakaantuu? Puhun nyt nettoansioista, siitä jonka jokainen jakaja saa itselleen käteen. Kun kuljettaja ajaa kassaa 100 euroa se jakaantuu keskimäärin näin:
- kuljettajalle noin 25 euroa
- isännälle noin 10 euroa
- autoon noin 20 euroa - tämä pitää sisällään auton hinnan kuoletuksen, vakuutukset, renkaat, huollot, korjaukset, polttoaineet, pesut, hallipaikat jne. mitä ikinä auton ylläpitoon rahaa palaa
- loput noin 45 menee erilaisiin veroihin ja veroluonteisiin (sairausvakuutusmaksut, eläkkeet ym. ym. ym.) maksuihin
Siis ainoa joka taksitoiminnasta tienaa hyvin on verottaja. Tätä voitte pähkäillä kun seuraavan kerran mielenne tekee narista taksikyydin hinnasta.
0 Kommentteja:
Lähetä kommentti
<< Takaisin tolpalle