7.9.2006

Jalkakäytäväliikennettä, vaihe 2

Pyöräily jalkakäytävillä taitaa olla jo niin yleinen ilmiö ettei siihen enää juurikaan kiinnitetä huomiota - lukuunottamatta joitakin kaltaisiani pilkunviilaajia. Jalkakäytäväpyöräilystä on tullut selkeästi niin yleistä että on tullut aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen - jalkakäytävämopoiluun. Sana mopohan on lyhenne MOottoriPOlkupyörästä, joka lienee käännetty jostain ulkomaisesta ilmaisusta. Mm. ranakankielessä tunnetaan velomoteur, joka tarkoittaa kirjaimellisesti tuota moottoripolkupyörää.
Eilen nimittäin osui silmiini autojen vauhdilla kulkeva mopo jalkakäytävällä. Kyseessä ei ollut edes mikään juuri mopon saanut teini, vaan aikuinen mies harmahtavalla parralla. Jannu päristeli aivan pokkana jalankulkijoiden seassa, joista vain yksi jäi ihmettelemään menoa. Kai tästäkin tulee pian yleisesti hyväksyttävää toimintaa johon edes poliisi ei viitsi puuttua. Olen nimittäin kerran osoittanut työssä olleelle poliisille (jolla oli donitsi kädessään - ihan totta) jalkakäytävällä pyöräilevän keski-ikäisen naisen ja kysynyt että eikö tuo ole vastoin lakia. Poliisisetä vastasi donitsin natustelun ohessa että "ei sitä kaikkeen jaksa puuttua".

Jalkakäytävämopoilijaa ihmetellessä autossa soi Maria Rita.

10 Kommentteja:

Blogger dies irae sanoi...

ai sinä olet niitä ihmisiä joita häiritsee että osa pyöräilijöistä haluaa säilyä ehjänä liikenteessä? ihan sama mitä laki sanoo pyöräilijöiden päälle ajamisesta ajoteillä, sillä osa autoilijoista tekee sitä silti. oma järkeni sanookin, että kannattaa toimia ennaltaehkäisevästi ja ajaa siellä missä vahnigot onnettomuuden sattuessa ovat pienimmät - eli jalkakäytävällä. ja silti olen kerran ollut pyörällä taksin kanssa kolarissa, jalkakäytävällä tosin, mutta lensin kyllä konepellin yli keskelle katua. taksikuskille ei tietenkään käynyt mitään, eikä hän "huomannut" jättää yhteystietojaan, saati ilmoittaa asiasta vakuutusyhtiöönsä. onneksi oli silminnäkijä joka otti rekkarin ylös. mutta olihan se helvetin väärin että kehtasin olla liikenteessä juuri silloin ja häiritä ammattiautoilijaa työssään. pyöräilijät ovat ilman muuta toisen luokan kansalaisia.

10/9/06 22:32  
Blogger Alvari sanoi...

No kyllä fillaroitsijoissa vituttaa se kun ajellaan miljoonavaihteisella juppimallin munamankelilla munat huuruten jalkakäytävällä kuuttakymppiä.

Suojatiellä ei muuten edes saa ajaa fillarilla, vaan se mankeli pitäisi taluttaa suojatien yli.

Juurikin taannoin tuli alienmallin kypärään ja virtaviivapukuun sonnustautunut citijuppi Scanian kylkeen että pamahti. Äijä tuli toki vihreillä, en epäile ollenkaan. Vaan kun kaaniallakin oli kääntyjän vihreät.

Fillarijupit tuntuvat unohtavan, että jalkakäytävä on nimensä mukaisesti tarkoitettu jalankulkijoille. Se ei ole mikään Ranskan ympäriajon harjoittelurata, vastoin fillarijuppien yleistä luuloa.

Muistakaa fillarihörhöt, että ne liikennesäännöt koskevat teitäkin. Nii kerta.

11/9/06 06:02  
Blogger Alvari sanoi...

Muuten Mats...

"
Olisiko tässä sopivia teesejä kampanjointiin?
"

Olisi, olisi paljonkin. Samoin kuin suunniteltu haittavero polttoaineeseen, ja sen osalta ammattliikenteelle verovähennysoikeus.

Kokolailla älytöntä katsella kun kaupunkeihin on menossa miljoona toyotanissanfiiattia joissa kussakin nököttää tasan yksi pertti perusinsinööri.

Kait perttien pitää päästä kymmenen vuoden tapetilla ostettua viiattia käyttämään ja etenkin näyttämään.

Ja ammattiliikenne seisoo ruuhkassa.

11/9/06 06:08  
Blogger noon17 sanoi...

Taas sama "pullamössö" aihe. Liikaa "vapaa-aikaako" vai mistä johtuu?

Jos tosiaan hengissä meinaa selvitä, jalkakäytävällä ajetaan ja siellä pysytään. Autojen seassa pyöräily on etten sanoisi lievästi, hengen vaarallista. Auto vs. pyörä yhteentörmäyksessä? ==> Syntyy yleensä pahaa jälkeä. Autoonkin voi tulla jopa lommo. Sanoo se laki siitä mitä sanoo. Kaverikin jäi just auton alle, kun suhari jyräsi kolmion takaa yli.

Henk.koht. en näe väärää siinä, polkeeko joku jalkakäytävällä vai ei. Se että taluttaako joku suojatien yli on pieni juttu. Ajaako kaikki autoilijat liikennesääntöjen mukaan? Ylinopeuttakaan ei saisi ajaa. Fillarillako kuuttakymppiä? jepjep...

11/9/06 21:39  
Blogger ths sanoi...

Minä lopetin pyöräilyn osittain juuri sen takia, että se on Helsingissä niin turvatonta. Jalkakäytävällä pyöräilevät ärsyttävät lähinnä siksi, että suuri osa ei edes tajua olevansa väärässä paikassa ja ajelee kuin omistaisi koko kulkuväylän.

Ja kyllä sillä fillarilla muuten kuuttakymppiä pääsee, mutta tuskin kovin moni ilman ison alamäen apua (oma ennätys on vähän yli parikymppisenä ajettu 53 km/h).

12/9/06 08:36  
Blogger hna sanoi...

Minäkään en aja pyörällä täällä Helsingin ytimen lähettyvillä. Koska en halua ajaa autojen seassa, mutten myöskään kehtaa mennä jalkakäytäville.

Sillä minua itseäni harmittaa liian usein ne pyöräilijät, jotka ajavat jalankulkijolle tarkoitetuilla jalkakäytävillä A) suhteessa jalkakäytävän liikenteeseen varsin lujaa, B) tulevat takaa ja ties mistä ns. syliin eivätkä C) useinkaan ilmoita itsestään, ainakaan tarpeeksi ajoissa tai kohteliaan välimatkan päästä.

Usein jää olo, että olen heidän tiellään, tukkimassa reittia, hidastamassa vauhtia. On kuultu kipakoita muminoita, kun pungetaan ohi. En minä odota kilpapyörilijää samalla kulkuväyvällä, kun kuljeskelen jalkakäytävällä.

Meidän edessä ja lähellä menee monta väylää, joissa rintarinnan kulkevat pyöräilijöiden kaista ja jalankulkijoiden kaista. Mietin usein kuinka monta kertaa pyöräilijät väistävät kun esimerkiksi jalankulkijoille vaihtuu liikennevaloissa vihreä. Hyvin harvoin.

Se vitsittää ja harmittaa, koska liikennesäännöt ovat todellakin kaikille. Ja vaikka minäkin muistan miltä se vauhdin hurma ja tuulen tunne tukassa tuntuu, kun zygällä päästelee menemään, niin aim sou sori.

Keskikaupungilla ja vielä Alppiharjussakin pitää tajuta liikkuvansa vilinän keskellä. Sitten jossain peltojen keskeltä löytyy suora, jossa voi leikkiä yksinäistä ratsastajaa. Räbä Räikköstä.

Ja mitä niihin skootteri ja muihin mopopeleihin tulee, niin se on todella hazardia. Ihmisillä harvoin on silmiä selässä ja takaa tulevan pitäisi se myös muistaa, osata yhdistää se fakta omaan nopeuteensa ja siihen osaako ilmoittaa edes merkillisestä kulkureittivalinnastaan, että edessä menevät osaavat reagoida. Ajoissa.

Jos tullaan pyörällä jalkakäytävälle, niin sitten vaan pitää suhteuttaa nopeus vallitsevaan nopeuteen. Eikä sen mukaan hyppiä ajokaistalle ja jälkakäytävälle, kun se itselleen sopii. Silloin kukaan muu liikenteessä liikkuva ei edes osaa ajatella mitä joku aikoo. Aikooko olla ja pysyä ajotiellä tai siellä jalkakäytävällä.

Ja pyörissä pitää olla jo hämärällä (ei siis pimeässä) valo. Ihan niinkuin kaikilla muutenkin heijastimet ja autoilijoillakin valot. Valot.

12/9/06 09:13  
Blogger Teppo sanoi...

Minua vituttaa se, että ihmiset eivät osaa ottaa toisiaan huomioon sen vertaa, että säännöistä joustaminen olisi mahdollista silloin, kun se olisi järkevää.

Joissain tilanteissa polkupyöräily jalkakäytävällä olisi fiksua, mutta jos se sallitaan, jengi ryhtyy painamaan siellä pyörällä kuuttakymppiä. Mopoilu on sitten asia erikseen, juuri nopeuden takia. Niillä harvemmin mennään alle kolmeakymppiä, mika on kevyen liikenteen väylällä pirun kova vauhti.

Niin juu, ja Alvarille Liikenneturvan sivulta: Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin. [- -] Jos jalkakäytävä jatkuu suojatienä, pyöräilijä ei saa ajaa tien yli, vaan hänen on talutettava pyörää. Jalkakäytävällä saavat ajaa vain alle 12-vuotiaat lapset.

22/9/06 10:24  
Blogger idiootti sanoi...

Itse ajan harvoin keskustassa ajaessani ihan pokkana autotiellä, ja jos takana aletaan tööttäilemään, hidastan vauhtia (entisestään) ja vilkaisen rekkarin muistiin. Jos sieltä päin ruvetaan törmäilemään niin hehän siinä sitten kärsivät enemmän. Taajamanopeuksissa en ole parista kolarista huolimatta päätynyt edes sairaalaan asti, enintään ommeltavaksi. On kyse pokasta, ja tietysti siitä että liikennesäännöt koskevat myös bussikuskeja ja bemarilla tai volvolla ajavia.

Ai niin, ja sen verran vielä että minun tietääkseni tuo sana "moottoripolkupyörä" tulee pappa-Tuntureista, joita aikoinaan valmistettiin lisäämällä polkupyörän runkoon moottori. Korjatkoon joku jos olen väärässä, tämä on vain muistikuva jostain.

24/9/06 14:11  
Blogger Kristian sanoi...

Eniten ihmetyttää se, miksi esimerkiksi Manskulla pitää pujotella jalankulkijoiden seassa kapealla jalkakäytävällä sellaisissa paikoissa, joissa tien toiselta puolelta löytyisi ihan oikea pyörätiekin.

Ja se soittokello... ihan oikeasti en edes muista, koska viimeksi olen kuullut jonkun käyttävän sitä! Jos en itse pyöräilisi, en varmaan edes tietäisi, miltä se kuullostaa.

Vaan eipä sitä kelloa jalkakäytävällä ajaessa kehtaa käyttää. Pitää vain pujahtaa mahdollisimman nopeasti ja huomaamatta ohi, ettei tarvitse kuunnella vihaisia kommentteja.

http://ptp.hel.fi/ulkoilukartta/ - kannattaa tsiigata esimerkiksi tuolta, josko voisi suunnitella reittinsä niin, että voi ajaa mahdollisimman suuren osan matkasta pyörätietä pitkin.

9/10/06 21:45  
Blogger N sanoi...

Voi teitä. Muuttakaa Ouluun, niin ei tarvitse ajoteillä ajella. Täällä osataan käyttää sitä soittokelloakin!

5/11/06 12:33  

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Takaisin tolpalle