15.4.2007

Jullikoita perkele

Viikonlopun yössä data tarjoaa kyytiä välittömåästi kun auto saapuu keskustan alueelle. Jos vastaa tarjoukselle "Ei", seuraava tarjous tulee ennen kuin käsi on laskeutunut datalta pois. Ja vaikka kuinka monta kertaa vastaisi kieltävästi, uusien ajotarjousten tulva ei vain laannu.

Ajoa on siis tarjolla, mutta minä en näitä kuittaa, eikä kuittaa moni muukaan – oikeastaan tuskin kukaan viitsii kuitata perjantai- ja lauantai-öinä kahden ja viiden välillä tulevia ajotarjouksia. Miksi vaivautuisi kuittaamaan kun tolpat on täynnä autoa odottavia asiakkaita ja jos ei jaksa tolpalle saakka ajaa, Hakaniemeen ja Oopperalle saakka kadunvarret ovat täynnä käsipystyjä jos vain haluaa siitä jonkun poimia. Jos kuitenkin joku aloitteleva kuski, ajaessaan ensimmäistä viikonloppuyötään, innoissaan kuittaisi ajotarjouksen, oppisi hän karvaasti sen että mitä todennäköisimmin tuo asiakas on häipynyt paikalta ensimmäisen paikalle pysähtyneen auton kyydissä. tai muuten vain poistunut paikalta. Kyseessä on ns. jullikka.

Jullikat eivät ole ainoastaan keskusta-alueen ongelma, jullikoita esiintyy kaikkialla. Viimeyönä minulle osui jullikka mm. keskellä ei mitään Espoossa. Ajotarjouksessa oli asiakkaan puhelinnumero ja paikalle tullessani (parissa minuutissa ajotarjouksesta) soitin asiakkaalle että olen paikalla. Asiakas kertoi ottaneensa jo toisen auton "kun minua ei näkynyt missään". Toinen vastaava osui kohdalle alkuillasta Laajasalossa – asiakas ei ollut enää sillä bussipysäkillä mistä hän nelisen minuuttia aiemmin oli minulle soittanut. Kolmas aamulla 07.15 Mäkelänkadulla, jonne pääsin minuutissa tilauksen kuittaamisesta!

Olen joskus laskenut että vuoron aikana olen saattanut olla jopa 45 minuuttia tyhjänä odottamassa asiakasta jota ei koskaan tule. Jos viikonlopun autovahvuudesta 600 autoa jakaa kanssani saman kohtalon (600 autoa on vain osa viikonlopun autovahvuudesta), merkitsee se sitä että yön vahvuudesta on poissa käytöstä n. 50 autoa. Kyydeiksi muutettuna tuo tarkoittaa n. 1200 kyytiä eli n. 2400 autoa jonottava asiakasta tolpalla. Ja tuo taas on aika lähellä koko Helsingin taksiliikenteen yhden tunnin kapasiteettia – eli jullikoiden vuoksi juuri sinä sait viime yönä taas jonottaa taksia tunnin kauemmin.