31.3.2007

Hätä

Kuten saatatte kaikki arvata, takseilla on olemassa järjestelmä jonka avulla kerrotaan jos kuljettaja on joutunut vaaralliseen tilanteeseen, ts. kuljettaja tuntee turvallisuutensa olevan uhattu. Tieto tilanteesta välittyy keskukselle, kaikille toisille takseille ja poliisille.

Viime yönä, hieman neljän jälkeen, havaitsin datalta hätäilmoituksen ja huomasin olevani aivan vieressä (hätäsignaalia lähettävän auton sijainti ilmoitetaan muille autoille), joten kaarsin kohti ilmoitettua osoitetta. Vaikka olin todella lähellä ilmoituksen tullessa, sain huomata etten suinkaan ole ainoa samassa suunnassa liikkuva taksi, vaan edelläni kulki yksi auto ja heti perässä tuli kaksi muuta.

Tällä kerralla ei onneksi ollut kyse mistään vakavasta uhasta, vain pientä nahistelua kuljettajan ja asiakkaan välillä. Asiakas huomasi nopeasti ettei kannata ryhtyä suuremmin rähisemään, kun hätäauton ympärille ilmestyi alle kahden minuutin viisi taksia. Tilanne rauhoittui ja asiakas maksoi kiltisti sen minkä oli velkaakin. Hätäilmoitus kuitattiin ja kaikki pääsivät takaisin töihin.

Minulta on monasti kysytty että enkö pelkää lainkaan yövuorossa. Vastaukseni on ollut aina sama – jos pelkäisin, olisi korkea aika vaihtaa toisiin hommiin. Olen luottanut pitkälti "pelisilmääni" asiakkaitten suhteen, ts. katson kenet otan kyytiin. Lisäksi taidan olla melko joviaali jutustelija, joka saa kuumankin kaverin rauhoittumaan. Taksiurallani on ollut vain muutama tapaus joissa minun on pitänyt korottaa ääntäni ja olen varmasti riittävän kookas että tuo äänen korotus kannattaa ottaa huomioon. Ja tähän asti ovat kaikki ovat rauhoittuneet.

Vaikka en pelkoa tunnekaan yövuoroissa, on lohdullista huomata etten ole yksin liikkeellä. Pääkaupunkiseudulla ei sellaista kolkkaa juuri ole, etteikö lähellä olisi myös toinen taksi ja ainakin eilisen perusteella kuljettajat ottavat todesta hätätilanteet. Ja kehen taksinkuljettaja voisi turvautua, ellei toiseen taksinkuljettajaan.

2 Kommentteja:

Blogger Riffi sanoi...

Kiitoksia tästä. Pikkuveljeni ajelee taksia ja näin isosiskona minua usein huolettaa hänen turvallisuutensa. Mitä jos hänen kohdalleen osuu se hätä. Tekee isosiskon olon turvallisemmaksi kun tietää, että apu on lähellä.

31/3/07 12:37  
Blogger Kimmo sanoi...

Tähän täytyy se todeta, että kun vaihdoin taksikuskin ammatin vartijan ammattiin, ns. pahat tilanteet ovat toki lisääntyneet, mutta vaarallisuusaste on pienempi, kuin ratin takana. Nykyisin on lähestulkoon aina mahdollista perääntyä, ratin ja penkin välissä se on huomattavasti hankalampaa.
Mutta onnea yövuoroihin edelleen!

1/4/07 02:37  

Lähetä kommentti

<< Takaisin tolpalle