29.7.2007

Uutta taksilakia pukkaa

Elokuun 1. päivä lähestyy ja silloin astuu uusi taksilaki voimaan. Muuttuuko mikään, se on sitten toinen asia. Joillain vähemmän asiantuntevilla forumeilla on uutta lakia odotettu kuin kuuta nousevaa, erityisesti loputtomia autojonoja tolpilla ja olemattomia kyytimaksuja, jotta asiakkaat pääsevät välittömästi kotiin / jatkoille puoli-ilmaiseksi. Ei taida näin tapahtua.

Uusi laki ei omasta mielestäni tuo alalle muuta uutta kuin että ns. kampeaminen jää menneisyyteen. Kampeamisella tarkoitetaan sitä että kuljettaja ajaa sellaisena aikana jolloin autolle ei ole merkitty ajovuoroa. Tätä tehdään usein sellaiseen aikaa jolloin kokekeet kuljettajat tietävät että autoja on vähän liikenteessä suhteessa asiakkaisiin – esim. kesäisin maanantaiaamujen varhaisimmat tunnit. Tuolloin kuppilat tyhjentävät ja listan mukaan autoja on liikkeellä vähän. Itse olen usein herännyt maanaintaisin kahden aikaan yöllä ja käynyt vetämässä sellaisen kolmen tunnin ripeän rupeaman. Tuollaisen kolmen tunnin aikana vetää helposti huonon heinäkuisen päivän tilin.

Jatkossa kampeaminen ei ole kiellettyä toimintaa vaikka Helsingin Taksidata (hoitaa tilausvälitystä helsinkiläisille autoille) yrittää omilla toimillaan heikentää listan ulkopuolella ajavien autojen mahdollisuuksia ajaa kyytejä, mm. sulkemalla tilausvälityksen näiltä autoilta. HTD on myös lähettänyt uhittelevaan sävyyn kirjoitettuja viestejä isännille, jotta nämä eivät vain ryhtyisi toimimaan omavaltaisesti. Saa nähdä kuinka jatkossa käy.

Myös Hesari kirjoitti lyhyesti uudesta taksilaista ja samalla sivusi tilausvälitystoimintaa pääkaupunkiseudulla. Eniten kirjoitelmassa minua huvitti kohta

"pääkaupunkiseudulle kaavaillaan kuntien taksialueiden pysyvää yhdistämistä.

Nyt yhteinen liikennealue on ollut käytössä vain ruuhka-aikoina.

Käytännössä yhteinen liikennealue tarkoittaa sitä, että alueen taksikeskukset ovat velvollisia välittämään tilauksen asiakasta lähimpänä olevalle taksille riippumatta siitä, minkä alueen taksi on kyseessä"

Tuo yhteinen liikennealue on täyttä paskapuhetta. Jos joku Lähitaksista (hoitaa ympäristökuntien tilausvälitystä) tai HTD:stä on tuollaista pajunköyttä syöttänyt toimittajalle, hän on valehdellut ja rajusti, muussa tapauksessa toimittaja on kirjoittanut vastoin parempaa tietoa. LT:n ja HTD:n välillä on joskus toiminut ns. Interlink, joka on välittänyt kyydin toisen liikennealueen autolle jos omaa autoa ei ole ollut saatavilla, mutta en viimeisen kolmen vuoden ajalta muista sen toimineen kertaakaan.

Espoon tarkastajat julistavat Espoon herkästi yhteisliikennealueeksi, mutta käytännössä tuo on pelkkää korulausetta, sillä tilausvälitys kun ei toimi Helsingin ja Espoon välillä. Saattaa olla että tilausvälitys toimii hieman paremmin vantaalaisten autojen suuntaan, koska heillä on sama keskus espoolaisten kanssa. Myös Vantaan taksitarkastaja julistaa lentokentän yhteisliikennealueeksi, mutta tämä tapahtuu vain silloin kun kentällä on päässyt löysät jo housuun, eli siellä on usean sadan asiakkaan jono eikä vantaalaista autoa ole kilometrien säteelläkään. Silloinkin tuota yhteisliikennettä annetaan vain n. 20 minuutiksi kerrallaan. Jos lääninhallitus joskus päättää yhdistää pääkaupunkiseudun kunnat yhdeksi liikennealueeksi, loppuu sitten tuo lentokentän protektionismikin, toivottavasti.

Joten suuria muutoksia ei taida olla näkyvissä taksiliikenteeseen. Minun mielestäni positiivisin asia, mikä kuun vaihteessa tapahtuu, on se muutaman prosentin korotus taksoihin, tietäähän se minullekin pientä palkankorotusta.

P.S. Repikää tuosta