14.2.2006

Tarvitaan tonni terästä kuljettamaan 80 kiloa läskiä

Monet myöntävät etteivät ole kovinkaan musikaalisia tai liikunnallisia. Tai etteivät osaa piirtää. Ehkä kielet eivät tartu päähän tai matematiikka tuottaa vaikeuksia. Mutta jokainen autonrattiin päässyt on vakaasti sitä mieltä hän osaa ajaa autoa. Ja kun autoa kerran osataan ajaa, on sitä ajettava myös aina kun on mahdollista.

Eilen taisi olla liikenteessä täsmälleen jokainen joka sai autonsa vain liikkeelle. Aamu- ja iltapäiväruuhka oli vertaansa vailla. Aamulla viedessäni asiakkaita lentokentälle, katselin vastaanmatelevaa ruuhkaa ja totesin itselleni että on aivan turhaa yrittää tunkeutua sen ruuhkan läpi takaisin keskustaan purkamaan taksien tilausruuhkaa. Aamulla olisi varmasti tarvittu keskustan alueellla takseja, mutta siellä ne olivat lentokentällä odottamassa keskustaan haluavia asiakkaita. Totta puhuakseni, me istuimme kahvilla, jauhoimme skeidaa ja odotimme pääsyä tuloaulojen lipan alle hakemaan asiakkaita.

Iltapäivällä olin viemässä asiakasta Merimiehenkadulta lentoasemalle. Katsoin ajoraportista että lähdimme liikkeelle klo. 16.13. Sturenkadulle saakka matka sujui niin kuin se tavallisessa iltapäiväruuhkassa voi vain sujua. Mutta sitten jämähti. Kaikki väylät lentoaseman suuntaan oli enemmän kuin tukossa. Mäkelänkadulle päästyäni sain sentään ajaa bussikaistaa, jolloin ajaminen ei mennyt ihan nököttämiseksi.

Mutta mistä nämä kaikki autot olivat kotoisin? Ne olivat kotoisin Korsosta, Keravalta, Tikkurilasta jne. Nämä olivat juuri niitä autoja joilla jokainen kynnelle kykenevä oli lähtenyt aamulla töihin Helsinkiin. Nämä olivat juuri niitä autoja jotka olivat aamulla tukkineet Tuusulanväylän. Ja nyt ne tukkivat kaikki väylä Helsingistä ulos.

Siinä lipuessani hiljakseen bussikaistalla äiden autojen ohi, minulla oli aikaa katsella niitä autoja tarkemmin. Sturenkadun risteyksestä Tuusulanväylän alkuun ehdin varmasti katsoa noin 200 autoa tarkemmin ja vain kahdessa oli sisällä enenmmän ihmisiä kuin kuljettaja. Tuusulanväylälle päästyäni ohitin myös bussin numero 623, se matkaa Helsingin ja Rekolan väliä. Rekola on hieman Korsosta etelään. Ja tässä pahimpaan ruuhka aikaan ajetussa vuorossa oli kyydissä vain kolme ihmistä.

Kun lopulta pääsin lentokentälle ja asiakas maksoi kyydin, kuittiin tulostui aika 17.08. Olin tullut 55 minuuttia tuota normaalisti n. 25 minuutissa ajettavaa matkaa. Vain siksi että huonon sään vuoksi halutaan päästä kuivin jaloin omalla autolla kotoa töihin ja töistä kotiin. Yksin. Omalla autolla.

Varmaan voitte jo arvata että minä kannatan tietulleja Helsingin sisääntuloväylille.

5 Kommentteja:

Anonymous Anonyymi sanoi...

Heh, ymmärrän tuskan ja itsekin pyrin nykyään välttää liikkumisen ruuhka-aikaan kehällä tai kodin ja keskustan väliä. Ei ole hauskaa hommaa, ajan voi käyttää fiksumminkin.

Mutta silti käytän työmatkaani autoa. Miksi? Kirjoitin siitä aiemmin jutun blogiini. Lyhyesti, jos julkiset palvelisivat matkaani, kyllä niitä käyttäisin.

14/2/06 22:42  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Niin no. Oma pienehkö siirtymäni töihin Hesasta Espooseen vie autolla vartin. Julkisia käyttävä lähistöllä asuva työtoveri käyttää samaan matkaan tunnin suuntaansa. Viikossa autolla säästyy siis noin 7.5 tuntia---se on kivempi käyttää perheen kanssa oleiluun, rentoiluun ja muuhun, kuin dösän odottamiseen räntäsateessa.

Omassa autossani kukaan ei haise vanhalle viinalle, ei örmyä, eikä säti lapsiaan.

Ruuhkaan en kyllä ikinä lähde ajamaan. Kehällä on aamukuudelta mukavan tyhjää.

14/2/06 23:10  
Blogger Kale sanoi...

Joo, se on kamalaa seistä ruuhkissa. Itse olen ratkaissut asian siten, että lähden töihin puoli seitsemän, joten kotiin päin menen jo kolmen maissa. Sopivasti ennen ruuhkaa. Omalla vekselivetoisella. Matka-aika 30 min. kun se julkisilla (= kolme eri vimpainta) matka-aika olisi tunti kolmekymmentä. Onneksi siis Keravalaiset ja Korsolaiset ovat siirtyneet Tuusulan väylälle. Lahdentie vetää noihin aikoihin ihan hyvin.

15/2/06 09:33  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Kirjoittelin tähän kommentin, mutta se venyikin kokonaan omaksi merkinnäkseen.

15/2/06 09:56  
Blogger Jyri sanoi...

Toisaalta onko yhtään sen tehokkaampaa tienkäyttöä kuskata yhtä yksittäistä asiakasta taksilla lentokentälle kuin ajaa itse omalla autollaan yksin samaan paikkaan...

Molemmissa tapauksissa tarvitaan yhden henkilöauton verran kaistakapasitettia siihen että yksi matkustaja pääsee määränpäähänsä..

Yhtä hyvin tuo sinulle rahaa tuonut asiakas olisi voinut valita yhteiskunnallisesti kannattavamman vaihtoehdon ja samassa ajassa matkustaa tiksin kautta julkisilla sinne kentälle..

18/2/06 17:30  

Lähetä kommentti

<< Takaisin tolpalle