Voitko enää suoremmin sanoa?
Nainen kaverilleen Rautatietorin tolpalla klo. 04.10: "Hei, otetaan toi taaempi taksi kun siinä on paremman näköinen kuljettaja".
Työ taksinkuljettajana on näyttänyt minulle elämää monesta eri kulmasta. Olen saanut kuljettaa iloa, surua rakkautta, vihaa, arkea ja juhlaa. Siinä tämän blogin aiheet.
14 Kommentteja:
Nyt kiinnostaisi tietää kumpaa ne piti paremman näköisenä, sua vai toista ;-)
Minä kurkkaan nykyisin aina taksikuskia tarkemmin ja kahdesti olen kysynyt sattuuko kuski bloggaamaan...
Minäkin haluan HerrasmiesTaksikyytiä!
Olen aina kuvitellut, että asiakkaan on pakko ottaa jonon ensimäinen taksi. Onko tosiaankin mahdollista valita?
Luulis nyt, että voi itse valita palveluja ostaa ja keneltä niitä ostaa? Liittyen tuohon toisen anonyymin kommentointiin... Tosin eri asia sitten onko se kovinkaan järkevää hommaa :)
Pitivät sitä toista paremman näköisenä :-( Ikä ei tule yksin. Olen toki ollut kerääntyvien ikävuosien kanssa sinut jo pitkään ja pyrkinyt tavoittelemaan sellaista aikuisen miehen charmia à la Sean Connery.
Mitä tulee asiakkaan valinnan vapauteen, asiakas saa ihan vapaasti valita auton jonka kyytiin astuu. Jos kuski on niitä jotka kuvittelevat että ikkunan raossa pidetty tupakka riittää pitämään hajut ulkona ja sinä olet toista mieltä, niin olet aivan vapaa ottamaan toisen auton. Toki jos olet matkannut autossa jo jonkin matkaa, olet myös velvollinen maksamaan siihen saakka syntyneen maksun.
Myös kuljettajalla on oikeus kieltäytyä asiakkaasta eikä siihen edes tarvita mitään erityistä syytä. Eli jos olet hieman maistissa lauantai-iltana ja kuski ei suostu ottamaan sinua kyytiin, hänen ei tarvitse edes perustella sitä. Mutta se käy lompakolle ennen pitkää.
Mutta periaatteena noissa jonoissa on kuitenkin, että se ensimmäinen auto otettaisiin, koska sen on siinä kauiten odottanut. Ainakin itse pyrin ohjaamaan asiakkaan siihen ensimmäiseen vapaaseen autoon.
Kuljettajalla ei ole oikeutta kieltäytyä ottamasta asiakasta ilman pätevää ja perusteltua syytä.
Suomessa on laki, joka kieltää syrjinnän elinkeinotoiminnassa.
Arvoisa tarka, itsekkin taksikuskina voinen sanoa että tuo lakisi kannattaa mennä tarkistamaan, ainakin taksien kohdalla asia on juurikin niin että meidän ei todellakaan tarvitse ottaa asiakasta kyytiin ja mitään sen kummempaa syytä ei välttämättä tarvita. Jo paha haju riittää perusteluksi, hyvähän se on toki olla selitys jos ei ota kaveria kyytiin mutta meillä on todellakin oikeus valita asiakkaat... samoin kuin baareilla yms. jos olet liian humalassa tms niin sinua ei ole pakko kuljettaa, virkavalta hoitaa sinut siitä jos ei taksi ota ;)
"...voinen sanoa että tuo lakisi kannattaa mennä tarkistamaan..."
- Kyse ei ole minun laista, vaan eduskunnan hyväksymästä Suomen laista.
"...ainakin taksien kohdalla asia on juurikin niin että meidän ei todellakaan tarvitse ottaa asiakasta kyytiin ja mitään sen kummempaa syytä ei välttämättä tarvita ...mutta meillä on todellakin oikeus valita asiakkaat..."
- Niin, toki sinä voit olla ottamatta jotakuta kyytiin ilman asiallista syytä, mutta jos asiakas tekee sinusta rikosilmoituksen, joudut helposti maksumieheksi.
- Kyseiset pykälät löytyvät rikoslain 11. luvusta ja asiasta on ennakkotapauksiakin.
Toivon, että kuskien parissa ei levitettäisi kaikenlaisia paikkansa pitämättömiä käsityksiä. Se ei ole - jo muutenkin ryvettyneelle alallemme - eduksi.
Rikoslaissa sanotaan:
"Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä
1. ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla,
2. kieltäytyy päästämästä jotakuta tilaisuuteen tai kokoukseen tai poistaa hänet sieltä taikka
3. asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan
rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, sukupuolisen suuntautumisen tai terveydentilan taikka uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
Voimme perustella kieltäytymistä väkivallan uhalla (asiakaskokelaan ei tarvitse kuin hiukan korottaa ääntä), eipäilyksellä maksukyvystä tai mahdollisuudesta että asiakas sotkee auton esim. oksennuksella tai muuten. Voimme aina vedota myös siihen että meillä on olemassa ennakkotilaus (yritäpä todistaa vastaan) tai että lopetamme työvuoron (se on meidän päätettävissä koska haluamme lähteä kotiin).
Kyllä, takseilla on oikeus valita asiakkaansa kunhan ei tee sitä rikoslaissa mainitulla tavalla. Muita tapoja on vaikka kuinka paljon.
Jude on kirjoittanut 8.2.: "Myös kuljettajalla on oikeus kieltäytyä asiakkaasta eikä siihen edes tarvita mitään erityistä syytä."
Anonymous on kirjoittanut 11.2.: "ainakin taksien kohdalla asia on juurikin niin että meidän ei todellakaan tarvitse ottaa asiakasta kyytiin ja mitään sen kummempaa syytä ei välttämättä tarvita."
Juden viimeisin kirjoitus (16.2.) antaa jo pientä toivonkipinää sen suhteen, että toivomukseni siitä, että kuskien parissa ei levitettäisi kaikenlaisia paikkansa pitämättömiä käsityksiä, alkaa pikkuhiljaa mennä perille
Todettakoon myös, että oikeus ei toimi sen mukaan, mikä on ollut kuskin ilmoittama perustelu kieltäymiselle, vaan sen mukaan, minkä se katsoo olevan kieltäytymisen todellinen syy.
Tässä on ote valmisteilla olevasta uudesta taksilaista: Pykälän 2 momentissa säädettäisiin tilanteista, joissa luvanhaltijalla 1 momentissa säädetystä poiketen olisi oikeus kieltäytyä ajosta. Kieltäytyä voisi sillä perusteella, että auto ei ole ajovuorossa tai tilaus ei ole luvanhaltijan omalta toiminta-alueelta. Taksiluvat oikeuttavat harjoittamaan liikennettä koko maassa, mutta tämän säännöksen nojalla luvanhaltija voisi kieltäytyä ajosta, joka edellyttäisi poistumista normaalilta toiminta-alueelta. Käytännössä luvanhaltija päättää mikä on hänen tosiasiallisen toiminta-alueensa laajuus luvan mukainen asemapaikka huomioon ottaen. Kieltäytyminen voi olla perusteltua erilaisista syistä, kuten tarpeellisen paikallistuntemuksen puuttumisen tai sallitun työajan ylittymisen vuoksi. Kieltäytyä voisi myös tärkeän perhesyyn vuoksi sekä silloin, kun kalusto on rikkoutunut tai korjattavana. Lisäksi luvanhaltija voisi pidättäytyä ajosta silloin kun palkattu kuljettaja voisi pidättäytyä työstä työturvallisuuteen liittyvän syyn takia. Työturvallisuuslain (738/2002) 23 §:n mukaan työntekijällä on oikeus pidättäytyä työstä, jos siitä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän omalle tai muiden työntekijöiden hengelle tai terveydelle. Siten ajosta voisi kieltäytyä esimerkiksi, jos asiakas käyttäytyy väkivaltaisesti tai uhkaavasti.
Tuo antaa vapaat kädet toimia ihan kuten haluaa.
Asiakas: "Menisin Rautatieasemalle"
Kuljettaja: "En tiedä missä sellainen on, autossa on hieman vikaa, työaika on juuri loppumassa ja koen teidät melko uhkaavaksi."
Käytäntö on vain sellainen että meillä on oikeus kieltäytyä ihan mistä tahansa, vaikka se teoriassa olisi mahdotonta. Lakikikkailu ja saivartelu on lakikikkailua ja saivartelua, mutta käytäntö on oikeaa elämää.
Jude: "Käytäntö on vain sellainen että meillä on oikeus kieltäytyä ihan mistä tahansa, vaikka se teoriassa olisi mahdotonta. Lakikikkailu ja saivartelu on lakikikkailua ja saivartelua, mutta käytäntö on oikeaa elämää."
Mainiota! Minullakin lienee siis oikeus jättää kyyti maksamatta, sen kun vaan hyppään autosta ulos. Lakikikkailu on lakikikkailua!
t: Mainiota! Minullakin lienee siis oikeus jättää kyyti maksamatta, sen kun vaan hyppään autosta ulos. Lakikikkailu on lakikikkailua!
Sopii yrittää. Tuo on minulle nyt kerran tehty, joten tuskin hämmennyn asiasta toista kertaa. Sitten minulla on oikeus juosta sinut kiinni (takana 5 maratonia, juoksukuntoa riittää) ja kiikuttaa sinut poliisisedän luo joka kirjaa sinulle rapsut petoksesta. Taksikyydin maksamatta jättäminen on petos eikä mikään näpistys. Voit sitten selittää poliisisedälle lakikikkailusta.
Ja siis ihan oikeasti, ette kai te ole tosisssaan sitä mieltä että taksit ovat jokin yhteiskunnan ylläpitämä kuljetusjärjestelmä? Eivät ne ole. Suurin osa takseista on yhden miehen pienyrityksiä joilla kuskit yrittävät ansaita leipäänsä. Ei tässä jätetä ketään kadulle siksi ettei huvita tehdä töitä, meillä kun ei palkka kulje jos ei ole maksavaa asiakasta kyydissä. Jos auto on tyhjänä paikallaan, siloin ei tule voita leivän päälle, eikä tule edes leipää.
Rautalangasta väännettynä: Taksikuskeilla ei ole pohjapalkkaa, tolpalla tyhjänä seisominen työttömänä olemista ilman työttömyyskorvausta. Ainoastaan ajetuista ja rahastetuista kyydeistä saadaan palkaa.
Ja jos minulla on tuntu eli aavistus että asiakkaasta on tuleva ongelmia jotka hidastavat palkkatulojen kertymistä, en ota häntä silloin kyytiin, vaan valitsen sen asiakkaan jonka kanssa asioiminen on oletettavasti mutkatonta.
Vajaa kymmenen vuotta ravintolatyötä on opettanut lukemaan asiakkaita melko hyvin, sitä tietää aika hyvin että kenestä on ongelmia ja kenestä ei. Nuo opit maksoivat yhden murtuneen nenän, kylkiluun ja poskipään - kaikki eri kerroilla ja jokaisella kerralla opin jotain. Ja kerran tuli 8 tikkiä otsaan.
Taksiurani aikana on vain pari asiakasta ollut sellaisia joiden kanssa olisi saattanut tulla ongelmia, mutta niistäkin selvittiin. Syy tähän on se että minä katson todella tarkkaan että kenet otan kyytiin. Ja teen sen jatkossakin.
Kiitos vastauksestasi! Se selvensi asiaa.
Toivottavasti kuitenkin myös minun pointtini välittyi sinulle: taksinkuljettajan kuten jokaisen muunkin tulee noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä, joita myös laeiksi kutsutaan.
Lähetä kommentti
<< Takaisin tolpalle