23.3.2006

MPK-kyytiä

Lehdissä on aina välillä kirjoittelua MPK-kyytien toimimattomuudesta. MPK tarkoittaa MatkaPalveluKeskusta, eli järjestelmää jolla hoidetaan liikuntarajoitteisten, vammaisten ja vanhusten kyydityksiä. Valtaosa asiakkaista on vanhuksia, mutta usein on kyse mm. kehitysvammaisesta saattajineen.

Järjestelmää on uusittu vuodenvaihteen jälkeen, matkavälitykseen on tullut mukaan uusia tahoja ja varsinaisia palvelun toimittajia on kilpailutettu jotta saadaan mahdollisimman tehokas järjestelmä joka ei rasita yhteiskuntaa kustannuksilla. Uuteen järjestelmään siirtyminen kirvoitti jopa Hesarin kirjoittelemaan asiasta muutamaan otteeseen ja artikkeleihin oli aina muistettu haastatella kaupungin edustajaa sekä tilausjärjestelmän toimittajan TDC-Songin edustajaa. Molemmat sälyttivät syyt alkukankeudesta aina kuljettajien niskaan, me kun emme oikein muka tajunneet että kuinka järjestelma toimii. Seuraavassa kuitenkin tapaus elävästä elämästä:

Sain Malmin asemalla MPK-ajotarjouksen jossa nouto-osoitteeksi oli laitettu Malmin kauppatie 18. Nouto-osoite sijaitsee lähes taksitolpan alla, Malmin aseman tolppahan sijaitsee sillalla. Kuittaan ajotarjouksen ja saan ajoselitteessä lisäohjeena että nouto pitäisi tehdä Prisman ovelta, torin puolelta. Tuttua kauraa, sieltä noudetaan usein ostoksillä käyviä vanhuksia. Asiakas on yleensä valmiina odottamassa rollaattorin ja ostoskassien kanssa. Torikadun kautta livahdetaan sinne Ylä-Malmin torille ja kurvataan Prisman ovelle.

Tällä kerralla asiakas ei ollut paikalla, joten kuittasin itseni paikalla olevaksi noutoaikana ja laitoin mittarin päälle. Viiden minuutin odottelun jälkeen arvelin että nyt tässä on jotain mätää ja ryhdyin ottamaan yhteyttä MPK:n tilausvälityskeskukseen Iisalmeen. Kävimme keskuksen kanssa ajotarjouksen tiedot läpi ja totesimme niiden olevan molemmilla samat. Mutta nyt sain vielä asiakkaan kännykkänumeron, jotta voisin tiedustella että mikä on tilanne.

Asiakas vastasi nopeasti ja kertoi että hän oli tilannut auton osoitteeseen Ala-Malmin tori 1 - Malmitalo. Siis sinne vauhdikkaasti ja mittari päällä. Mittari päällä siksi että ei ollut minun vikani että minulle ilmoitettiin aluksi väärä osoite. Malmitalon nurkalla odottikin kehitysvammainen tyttö äitinsä kanssa. Heidän noustua kyytiin ryhdyimme äidin kanssa keskustelemaan tapahtuneesta.

Äiti kertoi että tilausvälityskeskus oli kivenkovaan väittänyt että sellaista osoitetta kuin Ala-Malmin tori 1 ei ole olemassa ja siksi ei suostunut laittamaan tilausta sille osoitteelle. Aikaansa aiheeesta kinattuaan puhelu oli äidin mukaan päättynyt tilanteeseen jossa tilaus oli tehty, mutta keskus ei suostunut lähettämään autoa haluttuun paikkaan.

Koska tiedän että näitä juttuja luetaan myös tilausvälityskeskuksissa, haluan sanoa että Helsingin ja Lähitaksin keskuksissa työskentelevät tuntevat alueen monasti jopa paremmin kuin kuljettajat ja heidän puoleen on hyvä kääntyä tiukassa tilanteessa kun osoitetta ei meinaa millään löytyä.

Mutta MPK:n tilauskeskukseen Iisalmeen haluan myös kertoa että Ala-Malmi ja Ylä-Malmi ovat käytännössä kaksi eri kaupunginosaa joiden välillä kulkee junarata. Kun seuraavan kerran tulette junalla Helsinkiin, n. 12 minuuttia ennen perille tuloa juna kulkee Malmin alueen halki ja silloin Ala-Malmi on junan kulkusuuntaan nähden vasemmalla ja Ylä-Malmi oikealla. Radan ylitys-/alituspaikkoja on n. kilometrin välein ja kartalla lähekkäin, suorastaan näkö- tai huutoetäisyydellä toisistaan sijaitsevat kohteet, ovatkin oikeasti melko kaukana toisistaan kun puhutaan nouto-osoitteista. Myös esim. Mannerheimintie 50 ja 51 sijaitsevat n. 2 km päässä toisistaan, eli ne eivät ole siinä vierekkäin siten että siinä otetaan samalla kaksi asiakasta kyytiin. Etenkin kun Mannerheimintie on sellainen väylä jossa ei vain tehdä U-käännöstä. Ja Ala-Malmin tori 1 on ihan oikeasti olemassa. Saa olla melkoinen nyypiö kuskiksi joka ei tuota tiedä ja silloin HTD:n tai Lähitaksin keskus osaa neuvoa.

Tällä kerralla asiakas saatiin perille ja iltakaan ei ollut niin kamalan kylmä että se n. 10 minuutin odottelu ei ollut rankkaa. Mutta vastaavia tapauksia on varmasti paljon ja kaikki eivät välttämättä päädy yhtä onnellisesti. Mieleeni vain tulee se tapaus josta alkuvuodesta lehdissäkin kirjoitettiin, jossa kuljettaja oli kaikesta huolimatta käynyt tarkistamassa että onko asiakas odottamassa tyhjällä parkkipaikalla ja pelasti liikuntavammaisen naisen varmalta paleltumiskuolemalta.

Kuskit ovat harvemmin syypäitä näihin kämmeihin. Järjestelmät viiraavat ihan jossain muulla, vaikka viralliset tahot antavat muuta ymmärtää.

3 Kommentteja:

Blogger -M- sanoi...

Oma avomieheni on myös taksikuski, ja usein meilläkin on keskusteltu näistä MPK-kyydeistä. Ensinnäkin on naurettavaa,että keskus on Iisalmessa, koska kukaan siellä ei tunne pk-seudun alueita,teitä,ja mitä välillä kuulee juttuja,ei siellä tiedetä oikein mitään.
Mutta kun ne tekee halvalla. Siksihän keskus on sinne pistetty pystyyn.Ei siinä toteutumista käytännön kannalta mietitä.

Hyvä esimerkki loistavasta MPK-keskuksen toiminnasta löytyy meidänkin kuskilta:
Mieheni kuittasi MPK-kyydin itäkeskuksesta, olettaen asiakkaan olevan tolpalla. Ketään ei näkynyt,joten hän soitti keskukseen, jossa ei osattu antaa asiakkaan puhelinnumeroa. Sanottiin vain,että asiakas pitäisi hakea 'pankin edestä'. Kaikki,jotka tuntevat itäkeskusta tippaakaan,tietävät että pienellä alueella on aika helvetin monta pankkia.Iisalmella on ehkä yksi pankki,mutta asiat eivät pk-seudulla ole niin.Mutta eihän keskus voinut tietää. Niinpä.Eihän siinä sitten muuta vaihtoehtoa kuin etsimään, ja 15min päästä asiakas, sokea ja lähes kuuro vanha mies odotteli pankin ulkopuolella.Oli kuulemma sanonut selvästi mikä pankki oli kyseessä,mutta keskus ei ollut sitä huomioinut. Huraa säästöt!

Yhteen MPK-kyytiin tungetaan sitäpaitsi AIVAN LIIKAA mummoja välillä, mieheni ajaa C-mersua, johon olisi toissapäivänä pitänyt tunkea 4 mummoa! Eli yksi myös keskelle! Kaikkihan tuntevat C-mersun tilat joten tehtävä olisi ollut mahdoton! Miten sitäpaitsi saat mahtumaan 4 rollaattoria tai vetokärryä yhteen takakonttiin? Keskuksessa saisivat vähän miettiä..

Ja niistä etäisyyksistä,joista MPK-kyydit haetaan...Juuri tämä neljän mummon kyyti oli sellainen,että ensimmäinen nousi kyytiin Maunulasta ja viimeinen Koskelasta, ja kaikki menossa eri suuntiin. Paljonko tässä todella säästetään?

23/3/06 12:02  
Blogger Rauno Rasanen sanoi...

Sekä blogiteksti että -m-:n kommentti olivat täyttä asiaa - ellei enemmänkin.

Olen viime aikoina joutunut liikuntavaikeuksieni takia itse käyttämään taksia aika paljon. Ei kovin pitkiä matkoja mutta kumminkin.

Tunnen varsin hyvin Matsin kuvaaman Ylä-ja Ala-Malmin "osoitelabyrintin".

MPK-kyytejä en toistaiseksi ole käyttänyt tai päässyt käyttämään, mutta sekin aika tulee, eikä siihen enää kauaa mene - ellei järjestelmä sitten halua vetkutella minunkin kanssani viime tippaan (siltä pahasti näyttää) joutuen lopulta kuskaamaan minut ambulanssilla sen yhden ja viimeisen kerran suoraan laitoshoitoon, joka tulee varmasti kalliimmaksi kuin muut järjestelyt.

*
On todella kummallista, että MP-Keskus on valittu näköjään asiantuntevuuden kustannuksella ja pelkän rahansäästön perusteella.

Mutta yksikin odottaessaan paleltunut tai kuollut, - jopa yksikin läheltä piti tilanne, jonka tällainen systeemi tuottaa, tekee siitä lakkauttamiskelpoisen järjestelyn.

Viranomaiset ja päättäjät menevät usein - kuten tässäkin tapauksessa - lakien taakse piiloon, ja syyttävät suoritustasoa järjestelmän toimimattomuudesta, mutta eettisesti he eivät lopulta voi onnetomia päätöksiään paeta - paitsi yhä syveneviin valheisiin, jonka jälkeen "kirveelle" alkaakin aivan oikeutetusti löytyä töitä.

Tämän vuoksi Matsin ja muitten taksimiesten ja -naisten äänen on hyvä tulla kuuluviin näitä päätöksiä tehtäessä, kritisoitaessa ja kehuessakin.

Sillä vaikka taksiratinkin takana istuu kaikenlaista yrittäjää, niin ainakin siellä ollaan kasvotusten toteutuvan käytännön - ei pelkästään paperilla eli teoriassa suunnitellun mallin kanssa.

23/3/06 15:18  
Blogger sea sanoi...

Teidän pitää Jenni-Juulian kanssa alkaa yhdessä mesoa tästä. :)

23/3/06 22:08  

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Takaisin tolpalle