18.5.2006

Tarkka kuin taksin kartta

Kervå nosti asian esille kommentissaan ja kuinka ollakaan kommentoinnin aihe - Helsingin taksien karttajärjestelmä - esitti tänään taasen parhaat puolensa. Sain keskellä tiukinta iltapäiväruuhkaa tilauksen Veturitie 20 - VR:n varikolle. Olin matkalla kohteeseen Pasilan asemalta kun jostain syystä käytin kartan "Näytä osoite" toimintoa ja yllätyksekseni se näytti kokonaan toiseen suuntaan kuin mihin olin matkalla. Epäilys nosti päätään ja arvelin olevani matkalla väärään suuntaan. Eipä muuta kuin auto ympäri - helpommin sanottu kuin tehty - ja etsimään odottavia asiakkaita.

Vaan eipä siellä ST1 jakeluaseman luona (jonne kartta näytti) ollut mitään asiakkaisiin viittaavaa, eipä ollut mitään muutakaan. Tällä kerralla otin kartan uudelleen käsittelyyn ja kirjoitin osoitteen koneeseen ja simsalabim - nyt kartta näytti juuri sinne johon olin alun alkaen matkallakin. Hieman yli kilometrin päähän siitä missä juuri silloin sijaitsin - kartan ensimmäiseksi näyttämässä paikassa. Arvatkaa oliko kiva madella ruuhkan mukana sinne mihin olin aluksi aikonut mennä, kun asiakkaat ovat saaneet odotella minuttikaupalla.

Mitä tänään opin? Opin taas jotain sellaista minkä olen oppinut jo monta kertaa - datan kartta on monin paikoin vain suuntaa antava ja heitot saattavat olla monasti kilometrejä. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta ja toivottavasti opin tällä kerralla että kannattaa luottaa omiin vaistoihin ja yrittää katsoa soitetta vielä toisella menetelmällä jos ensimmäinen vähänkään arveluttaa.

2 Kommentteja:

Blogger kervå sanoi...

Jep, mutta mihin voin kertoa sen ihan yksinkertaisen virheen, joka liittyy vain talojen numeroihin? Kuskeille tietty sanon aina, kun näen heidän kääntyneen väärin. Se tie on jo kuljettu. Virhe on säilynyt jo vuosia, en tiedä kuinka monta vuotta, minä olen asunut tässä vain kolme.

18/5/06 01:36  
Blogger kervå sanoi...

Jepjep

6/6/06 05:21  

Lähetä kommentti

<< Takaisin tolpalle