Asiakkaan paikka
Kuski kaakosta kysyi että miksi me pääkaupunkiseudulla haluamme asiakkaan taakse oikealle. Vastaus on päivänselvä: turvallisuus. Kuten kuski kaakosta jo totesikin, taakse vasemmalle emme halua yksinäistä asiakasta suin surminkaan, mikään ei herätä enempää epäilyksiä kuin sijoittuminen suoraan kuljettajan taakse - paikkaan jossa voi touhuta ihan vapaasti ilman että kuljettaja on asiasta tietoinen. Kuskin vieressä asiakaalla puolestaan on mahdollisuus tarttua rattiin, yksi niistä tempuista joita kännisen asiakkaan saattaa yhtäkkiä juolahtaa. Kosketuksen rattiin ei tarvitse olla kovinkaan ihmeellinen kun sillä voi olla kohtalokkaat seuraukset. Takapenkiltä ei rattiin yletä kovin herkästi. Takapenkkiä puoltaa myös liikenneturvallisuus, asiakas on paremmassa turvassa takapenkillä mahdollisen onnettomuuden varalta.
Siis takana oikealla, siellä on asiakkaan hyvä olla. Kuljettajan näkyvissä mutta kuitenkin riittävän etäällä.
Siis takana oikealla, siellä on asiakkaan hyvä olla. Kuljettajan näkyvissä mutta kuitenkin riittävän etäällä.
4 Kommentteja:
Tästä tuli mieleeni muisto hyvin kaukaa, lapsuudesta, kun kävin isäni kanssa Tukholmassa, ja ihmettelin isälle ääneen, miksi tuossa kuskin takana on tuollainen outo muovi. Kuski sattuikin sitten olemaan suomalainen ja selitti, että se on siinä turvallisuuden vuoksi, jotta esim. teräaseen kurkulle laittaminen olisi vaikeampaa. Minun lapsenmieleni järkyttyi siitä tietysti aivan hirveästi, mutta näin (ns.) aikuisena ihmettelen oikeastaan sitä, miksei kaikissa maailman takseissa jo ole panssarilasit kuskin ja matkustajan välillä. Toki se olisi aika "kylmä" vaihtoehto asiakkaan ja kuskinkin kannalta, mutta kuitenkin... (Toisin sanoen: Minusta ei varmastikaan olisi taksikuskiksi!)
En tiedä mistä tämä on lähtöisin, mutta olen usein kuullut väitteen, että henkilöauton tilastollisesti turvattomin paikka matkustajan kannalta olisi juuri kuskin takana. Mihinköhän tämä perustuu ja onkohan sille näyttöä jossain?
Maalaisjärjellä voisi ajatella, että turvattominta on kuskin takana siksi, että silloin istutaan vastaan tulevien kaistan puolella, josta suunnasta kai useimmiten kolarit osuvat kohdalle peräänajo- ja kylkikontaktitilanteissa.
Perustelusi ovat kyllä hyvät mutta ei minulla ole (tähän asti) aika monen ammattivuoden aikana kukaan koskaan yrittänyt rattiin kiinni...
Ja jos koskee, niin se on aivan selvä juttu että matka jää just siihen ja poliisit paikalle. Syytteiksi varmaan tulee rattijuopumus ja vaaran aiheuttaminen liikenteessä vähintään.
Eli toistaiseksi otan edelleen asiakkaan mielelläni eteen aiemmin mainitsemistani syistä, mutta kyllähän ne menevät yön ruuhkatunteina tolpalta istumaan autossa minne sattuu.
Jaah, mä tykkään kyllä ottaa yleensä asiakkaan siihen etupenkille istumaan. Yleensä silloin syntyy helpommin ja luontevammin myös keskustelua, kun saa katsekontaktin vähän väliä. Tosin ei oo tullu vielä vastaan tollasia ratinvääntäjäkänniläisiä (hesassa ajelen).
Lähetä kommentti
<< Takaisin tolpalle