19.7.2006

Helsinki kahdessa tunnissa

Sain eilen kierrättää sveitsiläistä naista ja hänen poikaansa ympäri kapunkia. He halusivat tunnista puoleentoista kestävän kiertoajelun. Lopulta kiersimme kaksi tuntia ja ehdimme juuri ja juuri kiertää kaupungin keskeiset turistinähtävyydet. Temppeliaukion kirkko, Sibelius-monumentti, Seurasaari, Olympiastadion ja Oopperatalo ohi ajaen, samoin Kallion kirkko, Tuomiokirkko ja Senaatintorin ympäristö, Uspenskin katedraali, Kauppatorin ja Kappelin ohi koko ajan selostaen sekä nopea kierros Kaivopuistossa. Se oli siinä.

Tämä ei ollut kuitenkaan sitä mitä Helsinki on minulle. Tämä ei ole sitä mistä minä imen helsinkiläisen identiteettini, ei sitä mitä minä kotikapungissani rakastan. Tämä kaupunki on täynnä pieniä keitaita joita ei mainita missään turistioppaassa, paikkoja joita yksikään Sightseen käy kiertämässä. En päässyt näyttämään heille todellista Helsinkiä. Oikean Helsingin voi löytää vain kiireettömällä käymisellä ja uteliaisuudella. Sitä ei voi puristaa kahteen tuntiin.

2 Kommentteja:

Blogger Välittäjä sanoi...

Mikä siis on sitä oikeaa Helsinkiä sinulle? Voisitko viedä virtuaaliselle kiertoajelulle, kesto puolesta tunnista puoleen vuoteen?

20/7/06 00:40  
Blogger Mette sanoi...

Samaa minä aina ajattelen rakkaasta Tampereestani. Asiat, jotka tekevät Tampereen, eivät ole kiertoajelukamaa...

Niin, ja minulla on helsinkiläisystävä, eikä helsinkikään ole kiertoajelukamaa.

20/7/06 11:26  

Lähetä kommentti

<< Takaisin tolpalle