Antakaa minulle Mad Max-puskuri!
Aamuruuhka liukkaalla ja vesisateessa ei ole hauska paikka. Kun renkaiden alla ei ole kuivaa asvalttia ja jos taivaalta tipahtaa muutama pisara/hiutale, keskiverto autoilijalta katoaa ajotaito täysin. Yhtäkkiä autolla ajo on sairaan vaikeata, jotenkin auto yhtäkkiä kasvaa joka suuntaan parikymmentä senttiä ja etupyörät eivät ole enää kääntyvää mallia.
Aamuruuhka muutenkin vetää välillä pinnaa kireämmälle. Data pyytää jatkuvasti autoja keskustaan, asiakkaita olisi tarjolla vaikka kuinka paljon ja kun lopulta pääsee paikkaan josta saa asiakkaan kyytiin, joutuu kuuntelemaan kuinka takseja on nyt liian vähän ja kuinka hän on joutunut odottamaan autoa vaikka kuinka kauan, ikäänkuin minä olisin ollut nurkan takana kahvilla ja antanut heidän värjötellä sateessa.
Ei, minä en ollut kahvilla, vaan minä tungin pitkin Länsiväylää takaisin keskustan suuntaan. Minä nyhjötin jonkun v--un keski-ikäisen rouvan takana, joka otti oikeudekseen vitkutella Haukilahdesta Ruoholahteen edessäni joukkoliikennekaistalla pienellä punaisella autollaan. Rouvaa kun ei huvittanut olla siinä ruuhkassa mitä hän oli itse aiheuttamassa, vaan päätti että nämä liikennesäännöt eivät koske häntä ja hänellä on oikeus körötellä töihin muiden tukkeena - yksin! Ai että kun olisi ollut hauskaa jos olisi ollut sellainen Mad Max-puskuri autossa jolla olisi voinut raivata sen pienen punaisen auton pois tieltä.
Aamuruuhka muutenkin vetää välillä pinnaa kireämmälle. Data pyytää jatkuvasti autoja keskustaan, asiakkaita olisi tarjolla vaikka kuinka paljon ja kun lopulta pääsee paikkaan josta saa asiakkaan kyytiin, joutuu kuuntelemaan kuinka takseja on nyt liian vähän ja kuinka hän on joutunut odottamaan autoa vaikka kuinka kauan, ikäänkuin minä olisin ollut nurkan takana kahvilla ja antanut heidän värjötellä sateessa.
Ei, minä en ollut kahvilla, vaan minä tungin pitkin Länsiväylää takaisin keskustan suuntaan. Minä nyhjötin jonkun v--un keski-ikäisen rouvan takana, joka otti oikeudekseen vitkutella Haukilahdesta Ruoholahteen edessäni joukkoliikennekaistalla pienellä punaisella autollaan. Rouvaa kun ei huvittanut olla siinä ruuhkassa mitä hän oli itse aiheuttamassa, vaan päätti että nämä liikennesäännöt eivät koske häntä ja hänellä on oikeus körötellä töihin muiden tukkeena - yksin! Ai että kun olisi ollut hauskaa jos olisi ollut sellainen Mad Max-puskuri autossa jolla olisi voinut raivata sen pienen punaisen auton pois tieltä.
2 Kommentteja:
Minulla ei ole Mad Max-puskuria vaan siniset vilkkuvalot ja sireenit. Silti on välillä vaikea saada tietä koska ihmiset eivät huomaa takana tulijaa eivätkä tiedä miten toimia, kuinka väistää järkevästi hälytysajoneuvoa. Joskus ihmiset vain painavat jarrut pohjaan huomatessaan hälytysajoneuvon takanaan ja se jos mikä on vaarallista ja tyhmää. Toisinaan taas autot poukkoilevat kaistoilla kuin päättömät kanat.
Täytyy kyllä myöntää, että ajan itse melko harvoin. Olen likka (sehän ei tietenkään vaikuta asiaan mitenkään?)ja yleensä aina koulutukseltani korkeempi kuin parini. Minun kontolleni tulee hälytysajamisen sijasta potilaan hoito ja valvonta tai ennakkotietojen vastaanottaminen HÄKEstä.On sitä silti tullut ajaltua ja voi kokemuksen syvällä rintaäänella tilittää että..."kun ne muut autoilijat on niin..."
Suurin osa liikenteessä kohtaamistani autoilijoista toimii ihan hyvin havaittuaan ambulanssin taustapeilistään. Silti jokainen hälytysajo on omalla tavallaan vaarallinen. Ei sitä vain huvikseen ja kiirehtiäkseen kahvitauolle ajella pillit päällä. "Hei, tää on vakavaa hommaa?"
ELÄMÄ ON!
Ihan vain kiusaksi lätkäisen vielä erään aluepelastuslaitoksen sivuilta kaapatun ohjeistuksen.
KUINKA TOIMIA KUN KOHTAA HÄLYTYSAJONEUVON
Pysy rauhallisena. Harkitse ensin, mikä on paras tapa toimia. Esimerkiksi kapealla tieosuudella voi jarruttamisen sijaan olla järkevämpää lisätä vauhtia ja päästää hälytysajoneuvo ohi sitten kun tie on jälleen tarpeeksi leveä ohitukseen.
Näytä aikeesi ajoissa. Rajut ja ennalta-arvaamattomat nopeudenmuutokset tai kaistanvaihdot ovat hankalia ennakoitavia hälytysajajille. Näytä suuntavilkulla, että olet havainnut takaa tai edestä tulevan hälytysajoneuvon ja olet väistämässä.
Vältä poukkoilua kaistojen välillä. Useampikaistaisella tiellä hälytysajoneuvon kuljettaja pyrkii aina ajamaan valitsemallaan kaistalla. Seuraa lähestyvän hälytysajoneuvon liikkeitä taustapeilistä ja kun varmistut, että hälytysajoneuvo lähestyy sinun kaistalla, vaihda kaistaa.
Ole erityisen tarkkana risteysalueella. Kun huomaat risteävästä suunnasta lähestyvän hälytysajoneuvon, vältä rajuja jarrutuksia, jotka saattaisivat johtaa takaa tulevien autojen peräänajoihin. Hälytysajoneuvo ei koskaan aja hidastamatta punaisia valoja päin, joten joskus voi olla järkevintä kiihdyttää alta pois. Jos seisot punaisissa valoissa ja takaa lähestyy hälytysajoneuvo riittää usein, kun siirrät autoa hiukan etu- ja sivusuuntaan. Missään tapauksessa ei kannata kiihdyttää risteyksen yli punaisia päin.
Älä hätäänny ruuhkatilanteissa. Joskus on tilanteita, jossa liikenne ei vedä eikä tilaa väistämiseen heti ole. Älä hätäänny vaan keskity omaan ajosuoritukseesi, jotta pystyt toimimaan sitten, kun ajoneuvojono taas liikkuu. Hälytysajoneuvon kuljettaja tekee näissä tilanteissa omat valintansa. Hän saattaa jopa sammuttaa hälytyslaitteet ylimääräisten riskien välttämiseksi.
Pidä yllä valmius liikenteessä. Hälytysajoneuvon kohtaaminen liikenteessä on kuitenkin aika harvinaista. Silti kohtaamistilanteisiin kannattaa henkisesti varautua. Suurin osa tilanteista tulee yllätyksenä ja käyttäytymismallit yllättävissä tilanteissa tulevat alitajunnasta. Alitajunta ei voi antaa toimintamalleja, jos niitä ei siellä ole valmiiksi olemassa. Kun vielä muistaa välillä ajaessaan katsastaa taustapeileihin ja pitää ikkunat lumesta ja jäästä vapaana, niin mahdollisuudet hälytysajoneuvon kohtaamistilanteissa pärjäämiseen ovat enemmän kuin hyvät.
Lähetä kommentti
<< Takaisin tolpalle