21.11.2005

Ei juurikaan hymyilytä

Jokin aika sitten oli joku kansanedustajan planttu käynyt Tallinnassa ja tullessaan takaisin hän oli joutunut odottamaan vuoroaan taksijonossa perästi puolituntia. Tämä oli tapahtunut Länsisatamassa, jonne liikennöi Eckeröline, Tallink ja jokunen pika-alus.

Länsisatama on melkolailla paskapaikka hakea asiakkaita juuri silloin kun on pahin ryysis päällä. Siellä on neljännesmiljoona tilausbussia ja puolimiljoonaa kaveria/sukulaista hakemassa matkailijaa ja etenkin matkailijan mukanaan raahaamaa kaljalastia. Seurauksena on poikkeuksetta sellainen sumppu että Länsisataman tolpalle pääsy usein vie enemmän aikaa kuin esim. tavanomainen sieltä saatu kyyti vie normaalioloissa. Kaikki yrittävät tunkea oman autonsa mahdollisimman lähelle satamarakennuksen ovea ja ei tarvita kuin pari sellaista jotka näkevät vain oman nenänpäänsä niin koko bordelli on levällään.

Kyseinen kansanedustajan planttu oli suivaantunut kansan keskuudessa viettämästään ajasta niin paljon että hän oli ottanut yhteyttä johonkin Helsingin taksijärjestelmästä vastaavaan henkilöön ja vaatinut että takseja on oltava paremmin saatavilla. Tästä seurauksena on marraskuun ajovuorolista sellainen että autoja on päivisin ulkona riittävästi vaikka hoitamaan Helsingin lisäksi myös parin muun kaupungin liikennettä. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä että asiakkaita ei ole riittävästi tällaiselle automäärälle. Tänäänkin mittari oli päällä vain n. kolmen tunnin ajan, loput ajasta oli ajotarjouksen ja asiakkaan odottamista.

Useimmat eivät varmaan tiedä sitä että taksinkuljettajilla ei ole mitään perus- tai takuupalkkaa. Palkka muodostuu yksinomaan maksetuista kyydeistä saatavasta provisiosta. Kun verot ja muut veroluonteiset maksut lasketaan pois, jää kuljettajalle käteen n. 25% päivän kassasta. Kun autoja on ulkona yli todellisen tarpeen, päiväkassat hipovat tuollaista 200 euroa. Kuljettaja saa siis noin 50 € noin 12 tunnin työpäivästä. Aamu kuudesta ilta kuuteen ja siihen vielä auton puhdistus sekä työmatkat. Yhtäkkiä tuon 50 € hankkimiseen onkin mennyt 13 - 14 tuntia.

Sitten joku Jurpo valittaa Hesarin yleisönosastolla että pitäisi saada vapaata hintakilpailua koska taksit ovat niin kalliita. Olen valmis aloittamaan vapaan hintakilpailun joka viikonloppuyönä. Ajaisin tolpalle ja huutaisin kovaan ääneen "Kuka tarjoaa eniten?!" ja ryhtyisin ottamaan tarjouksia vastaan. Alkavana pikkujouluaikana kunnon räntäsateessa voisi kerrankin tehdä hyvän tilin.

Jos taksien hintoja katsellaan ihan tosissaan, ei takseilla tässä maassa kukaan pääse kunnolla rikastumaan, paitsi joku Kovanen joka ajattaa autojaan siitä huolimatta että onko niillä vuorolistan mukaan ajoa tahi ei. On muka niin kamalasti niitä "oman tilauskeskuksen ajoja". Ei tavallinen renki tai yhden auton isäntä millään tavoin pääse rahassa kylpemään, siitä pitää polttoaineiden hinta ja verotus huolen. On arvonlisäveroa, polttoaineveroa, autoveroa, vakuutusveroa, tuloveroa ja muita veroluonteisia maksuja. Ainoa taho joka jokaisesta kyydistä ihan oikeasti saa rahaa on verottaja. Isäntä sekä renki saavat käteen melkolailla saman ja loput menevät veroihin ja kuluihin.

Ei niitä "hienoja autoja" kannata tiirailla ja miettiä että sinne ne kyytirahat hupenevat, autot ovat työkaluja joilla ajetaan 300 - 400 000 kilometriä ja vaihdetaan sitten uuteen. Auton on kestettävä se kolme vuotta mitä sitä käytetään, ei siinä millään ritsalla kannata ajaa, auton on oltava liikenteessä eikä korjaamolla. Ja kuljettajalle sen on oltava sellainen että ratissa jaksaa olla sen 12 tuntia ilman selkävaivoja tai vastaavia.

Sainkohan nyt päästettyä riitävästi höyryjä? Toivottavasti, sillä täytyy vielä laittaa tänään käytetyt vaatteet pesuun ja silitettävä paita huomiseksi. On syötävä jotain ja oltava lapsille läsnä. Huomenna taas aamulla kuudeksi rattiin iltakuuteen saakka. Jos vaikka saisi edes sen 200 € kassaa kasaan. Tai jos saisi vaikka 240 € kassaa, silloin käteen tuleva tuntipalkka olisi peräti 5 €. Vai rupeisiko sitä vaan keräämään pulloja, siitä voisi ansaita paremmin.

8 Kommentteja:

Anonymous Anonyymi sanoi...

Tunnen alan varsin hyvin, ja asiaahan sinä puhut. Ja mitä niihin hyviin autoihin tulee, niin ok, Suomessa ne ovat yli keskikastin, mutta muualla tuskin sitä. Tavallisia kansanautoja riistoverotuksen kanssa.

Minun on ulkosuomalaisena ja maailmaa nähneenä sanottava sekin suomalaisten taksien kunniaksi, ettei yksikään ole yrittänyt kusettaa. Ja se lienee maailmanennätys. Eteläisessä Espanjassa sama on käynyt vain muutaman kerran. Ja muualla sama juttu.

Suomessa ohjeistin lapsellekin, että jos joku hätä tulee, vaikka omituinen hiipparikyselijä, niin taksikuskille voit aina mennä sanomaan. Lupakäytäntö on ankara, mutta hyvä. Tuskin missään muualla sama neuvo tulisi mieleeni, ei edes Tukholmassa.

21/11/05 22:01  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Sympatiani ovat puolellasi.

Yhdyn edelliseen kommentoijaan: En voi muuta kun kehua suomalaisia takseja. Palvelu on hyvää, autot siistejä ja voit luottaa siihen että sinua ei yritetä kusettaa.

Jos nappaat Bahrainissa tavallisen taksin kadulta, päädyt takuuvarmasti likaiseen rähjään ja sinulta revitään roimasti ylihintaa. Kannattaa siis neuvotella hinta ennen kuin nousee kyytiin. Kuski polttaa lisäksi tupakkaa ketjussa eikä välttämättä osaa perille.

Onneksi täällä löytyy myös mittaritakseja, mutta ne täytyy tilata erikseen puhelimitse eikä niitä välttämättä saa heti. Palvelu niissä on kyllä sitten suomalaista tasoa.

Kokemuksia on myös aika monen muun maan takseista, eli Bahrain ei ole ainut maa, jonka perusteella voin sanoa että ainakin omalla kohdallani Suomessa taksipalvelu on pelannut hyvin!

21/11/05 22:14  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Ensinnäkin, propsit mahtavasta blogista, en ole aiemmin tainnut kommentoida mitään.

Vaikka tunnenkin muutamia helsingissä taksia ajaneita henkilöitä ja tiedän jonkinverran muiden liikenteenharjoittajien mielipiteistä Kovasta kohtaan, on kyllä asiakasnäkökulmasta aivan pakko sanoa että Kovanen tarjoaa pk-seudulla palvelua, johon kumpikaan taksikeskus ei kykene: varman tiedon palvelusta tai palvelemattomuudesta.

Itse päätin muutama vuosi sitten suosia Kovasen palveluita siinä vaiheessa kun olin muutenkin hiukan aikataulusta jäljessä myöhästyä laivasta eräänä sateisena arki-iltapäivänä tilattuani taksin kolme kertaa taksikeskuksesta.

Itse tilasin viime perjantaina firman pikkujoulujen jälkeen jo ennen puoltayötä taksin tekstiviestillä (harvinaisen kätevää) Hgin keskuksesta, mutta pilkun aikaan Kovaselle soittanut työkaveri pääsi ravintolasta suoraan ovella odottaneeseen autoon kun samaan aikaan lähteneet Rautatieaseman/Elielinaukion taksitolpalla ties kuinka kauan jonottaneet työkaverit kirosivat tänään oikein kunnolla. Valitettavaa mutta totta.

21/11/05 22:35  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Olet aivan oikeassa. Itse katselen taksimaailmaa keskuksesta käsin, ja oon enemmän kuin kerran törmännyt tilanteeseen, että paikkakunnan X joku pääviskaali on odottanut taksia liian kauan -> liian vähän autoja ajossa -> seuraavissa vuoroissa suurin osa autoista vapaina suurimman osan aikaa. Onkohan tässä joku virhe...?

22/11/05 07:58  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Liityn edella kirjoittaneisiin m.a.:han ja reppuliin - taksikuskit Suomessa ovat parhaimmistoa!

Ei taida olla Suomessa sellaista kylaa, jossa ei olisi takseja. Toista se on esim. Etela-Afrikassa, jossa vahemmistokansalle on takseja vain suurimmissa kaupungeissa. En tieda uskaltautuisinko itse niiden taksien kyytiin...

Ylpeana voi kertoa suomalaisista takseista (juu, muutamaan kertaan jopa on tullut kerrottua), kuinka homma pelaa (useimmiten), kuskit ovat rehtia kansaa, pelata ei tarvitse oman turvallisuuden puolesta naisena, eika muutenkaan, ja ne autot - ei ole revenneita istuimia, irronneita lukkojen nuppeja, tupakan hajua tms. Hyvilla mielin niissa autoissa on tullut istuttua, kun on ollut tarvetta.

28/11/05 12:18  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Mielenkiintoinen blogi!

Ja samat sanat: suomalaiset taksit on kyllä huippuja. Ja vaikka joka junaan mahtuu monen näköistä, niin jotenkin luotan suomalaisiin kuskeihin. Nuorehkona naisihmisenä en pelkää mennä kyytiin yksin ja pimeässä.

Yksi miinus: joskus olen Helsinigissä törmännyt vanhempiin, selvästi ylipainoisiin mieskuljettajiin, joilla henkilökohtainen hygienia taitaa rajoittua lauantaisaunaan. Se on kesähelteellä ihan mahtavaa istua hieltä ja pesemättömältä iholta haisevan auton takapenkillä ja yrittää olla yökkimättä.

Mutta noin laajemmin, suomalaistaksit on laadukkaita. Kiitos Judellekin upeasta asenteesta työhönsä ja asiakkaisiin.

2/12/05 13:17  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Kyllä minäkin arvostan taksikuskeja ja ylipäätänsä kaikkia (no arkadianmäen porukkaa ei lasketa) jotka aamulla , illalla tahi yöllä suuntaavat ansainta hommiin ja sitä myöten elämänsä menot rahoittavat kuka mitäkin tehden.
Ajatellanko hiukan toiselta puolelta, provona tai muuten vaan? Älkää suuttuko.

Voidaanko ajatella niin että tuntipalkkasi onkin 16.6€/h jos saat sen 50€ vuorosta ja mittari on päällä (eli teet työtä) 3 tuntia? muu aika 9-11 tuntiahan on jotain muuta, odottelua, taukoilua tai jotain muuta? Mistäs sen tietää vaikka kävisi vetäsemässä juoksutreenit siinä välissä.
Oma työnantajani ainakin riemastuisi jos omasta 8 tunnin päivästäni vaan istuisin 5-6 tuntia odotellen josko jotain tapahtuisi.

Sitä muuten mietin ihan oikeasti, että miten teille ei makseta niitä ilta-, yö- ja sunnuntailisiä? eikös ne ole jonnekkin kansiin ja kirjoihinkin kirjoitettu? ja se hassunkurinen korotus taksoihin esim. yöllä ei kyllä ole mikään yölisä ;-) Miten isännät voi vaan päättää yhdessä, että ei makseta ja jos niitä vaaditte niin älä sitten enää kysele ajoja.
Miten se on mahdollista ja miksi se sallitaan?

Aina minäkin sen auton kuitenkin olen saanut, joskus heti joskus vähän myöhemmin, mutta aina. Usein se on vienyt kotiinkin ja ei niin usein jonkun muun kotiin, mutta sinnekkin aina ja turvallisesti, kuljettajakin on hymyillyt, -viimeistään siinä vaiheessa kun palauttaa korttikuittausta ja paperia onkin kaksi josta toisella saa vakiia Töölöntorilta kaffekupin rinnallle jotain rasvaista- aina.

7/12/05 23:51  
Anonymous Anonyymi sanoi...

Useimmat?
mitään perus- tai takuupalkkaa. Palkka muodostuu yksinomaan maksetuista kyydeistä saatavasta provisiosta. Kun verot ja muut veroluonteiset maksut lasketaan pois, jää kuljettajalle käteen n. 25% päivän kassasta. Kun autoja on ulkona yli todellisen tarpeen, päiväkassat hipovat tuollaista 200 euroa. Kuljettaja saa siis noin 50 € noin 12 tunnin työpäivästä. Aamu kuudesta ilta kuuteen ja siihen vielä auton puhdistus sekä työmatkat. Yhtäkkiä tuon 50 € hankkimiseen onkin mennyt 13 - 14 tuntia.

-Useat takskuskit tietävät, että alalla on työehtosopimus, joka takaa minimiansiotason.
Se, että ko. sopimus ei ole ns. yleissitova, johtuu ainoastaan kuljettajien välinpitämättömyydestä
ammatillista järjestäytymistä kohtaan.
Judekin saa oikeata tietoa takuupalkoista ammattiliitosta (ATK).
En jaksa ymmärtää kanssakuljettajieni typeryyttä, ei kai palkkaa saa, jos sitä ei itse osaa/pysty vaatimaan.

13/12/05 14:09  

Lähetä kommentti

<< Takaisin tolpalle