7.5.2007

Turvallista matkaa

Taksinkuljettajilla on oikeus ajaa taajama-alueella ilman turvavyötä asiakkaan ollessa kyydissä. Tätä oikeutta perustellaan turvallisuudella, sillä se sekunti joka kuluu vyön avaamiseen, voi olla ratkaiseva agressiivisen asiakkaan hyökätessä. Itse olen ajanut ilman vyötä lähinnä sujuvuussyistä – on vain paljon helpompaa availla ovia ja hypätä ulos yms. kun ei aina tarvitse vyön kanssa leikkiä. Taksissa matkustajan turvavyön käyttö on asiakkaan vastuulla, kuljettaja ei saa aiheesta sanktioita jos poliisi pysäyttää. Kokemukseni mukaan n. 90% asiakkaista ei käytä takapenkillä vyötä.

Ajamani auto siirtyy tänään maanantaina siviilikäyttöön ja siksi siihen on viime viikolla palautettu mm. ominaisuus joka rekisteröi että istuuko etupenkillä joku auton liikkuessa ja muistuttaa jos kuljettaja ja etupenkillä oleva matkustaja on ilman turvavyötä. Sitä piipitystä ei kestä kukaan, joten ajoin koko viikonvaihteen käyttäen vyötä. Oli hauska huomata kuinka n. 90% asiakkaista seurasi esimerkkiäni ja laittoi myös itse turvavyön.

2.5.2007

Syy äänestyskäyttäytymiseeni

Tuija Braxin vastaukset Kaupunkilehti Vartin kyselyssä ovat yksi syy lisää äänestää Vihreitä jatkossakin. Kysely löytyy ko. aviisin sivulta 5 – valitettavasti lehdestä on tarjolla vain typerä "näköisversio".

Miksi näin?

Jostain syystä suuren kansanjuhlien aikaan (esim. vappu ja uusi vuosi) juoppokuskiksi otetaan aina se tyyppi jolla on vähiten ajokokemusta – mitä todennäköisimmin henkilö jolle ei olisi koskaan edes pitänyt luovuttaa ajokorttia. Tämän tumpelon epävarmuus ja ylivarovaisuus heijastuu ruuhkina jopa kilometrin päähän. Muutaman "ajoharjoittelijan" avulla voidaan tukkia esim. koko etelä-Helsinki. Onko se niin vaikeata liikkua julkisella?